דפים

Wednesday, April 25, 2012

להרגיש יותר טוב


אני לגמרי מאושרת בחיים שלי, אבל בסופ"ש האחרון שהיה, כמעט בלי שום סיבה, הציפו אותי רגשות קשים והשתלטו לי לגמרי על מצב-הרוח. היו לי תכניות שלא רציתי לוותר עליהן, למרות שכל מה שרציתי באמת לעשות זה להתקפל לתוך כדור קטן ולקבור את עצמי מתחת לשמיכות עד שזה יעבור.
המשכתי בתכניות שלי כאילו כרגיל, חווה את הרגשות הלא נעימים האלה ובזמן שבריכות של דמעות ממלאות את עיני זכרתי שכל מה שחשוב כרגע זה למצוא איך להרגיש יותר טוב. למצוא דרך להרגיש יותר טוב מאיך שהרגשתי ברגע ההוא.

להרגיש יותר טוב זה רעיון מאוד פשוט ונחמד שלמדתי מהספר המומלץ ביותר Ask and it is Given (גירסת השמע שלו פשוט מצויינת). הוא מאפשר לי לנוח מהמרוץ אחרי האושר ומהביקורת העצמית המרגיזה שטוענת שכלום לא עובד. להתגבר על הקול הפנימי השלילי שאומר שלא משנה מה אני מנסה, אני עדיין לא מרגישה טוב.
ברגעים הקשים המיקוד הוא לא על כמה שהכל צריך להיות נהדר, אלא על להרגיש יותר טוב עכשיו.

פעם הייתי מנסה לעבור בבת-אחת מלהיות עצובה וכועסת ללהיות שמחה וחסרת דאגות, והייתי נכשלת פעם אחרי פעם, עד שהבנתי שהכל קורה בהדרגה ושכל מה שאני יכולה לדאוג לגביו זה אייך להקל על עצמי ולהרגיש יותר טוב מאייך שאני מרגישה הרגע.

להרגיש יותר טוב זה בדיוק על הדרך ללהרגיש טוב.

כשאני נוסעת מבאר-שבע לתל-אביב אני מבינה שהדרך הזו תיקח לי בערך שעה וחצי נסיעה ואני לא מצפה להגיע לשם תוך חמש דקות. אני לא מסתובבת חזרה כל עשרים דקות וחושבת לעצמי איזה בעסה שעוד לא הגעתי, אני ממשיכה לנסוע ויודעת שהדרך הזו תוביל אותי בדיוק לאן שאני רוצה להגיע וכל מה שאני צריכה לעשות זה להמשיך להתקדם באותו הכיוון.

זה מה שפעם הייתי עושה מבחינה רגשית. הייתי מנסה כל מיני דרכים ושיטות; התמדתי בפעילות גופנית, מצאתי תחביבים חדשים, הלכתי לטיפולים שונים ואז אחרי תקופת זמן כלשהי הייתי מתבעסת מחדש שאני לא מאושרת וקורנת כמו שהייתי רוצה להיות. לא הבנתי אז את הערך של להרגיש יותר טוב – הוא מאפשר לי לחפש איך להרגיש אפילו עוד יותר טוב.
הייתי חוזרת אחורה ואז מנסה שוב לקפוץ לפיסגה.

היום אני יודעת שכל מה שעליי לחפש ברגעים הקשים שלי זה אייך להרגיש יותר טוב. וכשאני מרגישה יותר טוב אני יכולה אז להרגיש עוד יותר טוב ואז משם יש דברים שלא רואים מכאן.

אני רוצה לשתף איתכם כמה שיטות פשוטות שלמדתי ועוזרות לי להרגיש יותר טוב בימים בהם אני מרגישה רע עם עצמי, ולהדגיש כמה חשוב להכיר בערך של להרגיש יותר טוב.
להרגיש יותר טוב זה כמו תחנה בדרך מבאר-שבע לתל-אביב, כי אי-אפשר פשוט לקפוץ מפה לשם, גם אם הדרך "מתקצרת" ככל שיש לנו מכוניות יותר מהירות.

שיטה א' – שלוש נשימות
פשוט, הא? ועובד כמו קסם
בכל פעם שאני מרגישה את הלחץ מצטבר (ובכל סיום תרגול יוגה, בדיוק לפני תנוחת ההרפיה שבסוף) אני עוצמת עיניים, נושמת עמוק דרך האף ומוציאה את כל האוויר דרך הפה ומשחררת איתו רווחת אנחה. נסו איתי עכשיו שלוש פעמים
נשימה..... האאאאאאאאאאא
נשימה..... האאאאאאאאאאא
נשימה..... האאאאאאאאאאא

כבר אני מרגישה יותר טוב :)
זה מביך אותי מעט ומצחיק אותי להיאנח בקול, גם כשאני לבד בחדר, ולכן זה תמיד מעלה בי חיוך.
זוהי שיטה בדוקה להפחתת מתחים.

שיטה ב' – להוכיח לעצמי אחרת
המוח שלנו עובד בשבילנו וכשמסתובב לנו רעיון בראש, המוח שלנו מוצא עוד ועוד מחשבות שתומכות ברעיון הזה.

אם למשל אני עצבנית וכועסת על עצמי שהתנהגתי לא יפה, רצות לי בראש מחשבות כמו "אני תמיד עושה כזה סיפור גדול מכל דבר קטן" או "למה אני לא יכולה פשוט להחליק ולוותר על הכעס הזה". אז אני מכריחה את עצמי למצוא מחשבות שתומכות בדיוק בהיפך, ונותנת לעצמי דוגמאות לאייך שהתנהגתי יפה בהזדמנויות אחרות ומוכיחה לעצמי שאני כבר, או שאני עושה את המרב כדי להיות, המירי הטובה שאני רוצה להיות.

אנחנו יכולים לגרום לעצמנו להאמין בכל מה שנבחר להאמין, רק צריך להבין איך להשתמש במוח שלנו ככלי כדי להשיג כל מה שנרצה. למצוא מחשבות שמרגישות לנו יותר טוב זו שיטה מדהימה, ולו רק בגלל העובדה שהן גורמות לנו להרגיש יותר טוב.

כשאני כועסת על מישהו אחר אני עושה בדיוק את אותו הדבר ומוצאת הוכחות לכמה שהוא דווקא כן בסדר בדרך-כלל, או למה מה שהוא עשה היה לא כל-כך נורא, ואם זה מישהו שאני לא מכירה אז אני חושבת אייך הייתי מגיבה אם הוא היה חבר טוב שלי.
השיטה הזו מפחיתה את העוצמה של הביקורת ולמרות שלפעמים אני אולי עוד כועסת, אני בטוח כבר פחות כועסת ומרגישה יותר טוב מאשר מקודם, וזה כל מה שחשוב.

שיטה ג' – לדבר לעצמי כאילו אני החברה הכי טובה שלי
כשאני קשה עם עצמי או מרגישה לא אהובה או כשאני נכשלת במשהו, אני לרגע אחד לוקחת צעד אחורה ומתבוננת במה שקרה וחושבת לעצמי מה הייתי אומרת לחברה שלי אם היא הייתה באה ומספרת לי בדיוק את הסיפור הזה. מה הייתי אומרת לה?
רוב הסיכויים שלמרות מה שלא קרה, הייתי אומרת לה שזה בסדר; שהיה לה יום קשה ושמחר היא כבר תרגיש הרבה יותר טוב. אולי הייתי אפילו מציעה לה פתרון לבעיה שלה והייתי מדברת אליה ברכות ובאהבה, כי אני מכירה אותה ואני יודעת כמה שהיא טובה ושהכוונות שלה גם כן טובות.
ואז אני אומרת את כל זה לעצמי.

זהו,
כשאתם מרגישים איזשהו רגש שהוא לא טוב לכם רק תחפשו איך להרגיש יותר טוב. תחפשו איזו מחשבה גורמת לכם להרגיש יותר טוב כי כל מה שהוא יותר טוב הוא טוב יותר :)
ושתפו חבר טוב במה שעובר עליכם. לדבר על זה עוזר לעשות סדר במחשבות ומאפשר לנו לראות שאנחנו לא לבד, שיש מי שאוהב אותנו גם כשנדמה לנו שפישלנו, ועוזר לנו להרגיש יותר טוב.

אני מקווה שאתם מחייכים ואומרים תודה אמיתית מכל הלב, לפחות פעם אחת ביום.

מה אתם חושבים על השיטות שלי? הן עובדות לכם?
שתפו אותי :)

מרגישה הרבה הרבה יותר טוב, מירי


4 comments:

  1. בס"ד
    היי מירי בהתחלה כשראיתי ואפילו קראתי את הבלוג
    לא היה לי את הכח להגיב אבל עכשיו כשקרטתי את זה שוב אי אפשר שלא להתיחס לבקרים או לימים הטלה,אני בטוח שכל אחד בצורה כזאת או אחרת חווה כאלה חוויות,
    ואז באצמע נסיעה הייתי לבד ונזכרתי בנשיפות ונשימות בקול, עשיתי זה ואיזה פלא!!הרגשתי יותר טוב ובאמת זה גם הצחיק אותי.
    השיטות האלה הן שיטות שעובדים איתן גם בפסיכודרמה
    ןכנראה שבעוד כל כך הרבה שיטות וזה אחלה שפרסמת את זה.
    צריך לשתף כמה שיותר אנשים עם כל שיטה שגורמת לך להרים את הראש לשמיים ולחייך. חיוך מאוזן לאוזן ופשוט לומר תודה
    אליעזר

    ReplyDelete
    Replies
    1. אחי היקר :)
      אני כל-כך שמחה לשמוע שהבלוג שלי עזר לך.
      אנחנו כולם חווים ימים או רגעים כאלה. גם חברה שלי אמרה לי היום כמה שהיא שמחה לקרוא שהיא לא לבד...
      מקווה שתמשיך להרגיש יותר ויותר טוב. בהתחלה נדמה שאנחנו מרגישים יותר טוב רק לרגעים ספורים, ואז פתאום מגלים שאנחנו מרגישים הרבההה יותר טוב :)

      אוהבת אותך מלא,
      שימחת אותי מאוד.
      תודה תודה תודה.

      Delete
  2. היי מירי,
    אני קורא קבוע של הבלוג והוא משמח ומלמד אותי בכל פעם מחדש.
    מאד אהבתי את האנלוגיה של הנסיעה מב"ש לת"א כהמחשה שכל תהליך הוא מדורג ומתרחש בקצב שלו (שזה הקצב הנכון עבורנו) למרות שאיפתנו לקיצור, עיקוף ודילוג מנקודה לנקודה. ועל זה נאמר "המטרה היא להנות מהדרך"...
    ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. הי שלומי :)
      אני חושבת שדרך היוגה למדתי באמת מה זאת אומרת "להנות מהדרך" במקום לרוץ למטרה.
      כל תנוחה שאנחנו נכנסים אליה, בכל תירגול, היא טובה בדיוק כפי שביצענו אותה ברגע ההוא. ולמרות שהיא אולי לא בדיוק התנוחה הסופית, ולמרות שאנחנו אולי עוד לא באמת מבצעים אותה "כראוי", היא הכי טובה שלנו ומחר אולי נשתפר.
      בשביל זה אנחנו מתרגלים כל יום ;-)

      אותו הדבר עם איך שאנחנו מרגישים.
      מספיק להתאמץ מעט היום כדי להרגיש יותר טוב, ועם הזמן כבאורח פלא נרגיש הרבה יותר טוב :)

      תודה רבה על התגובה!
      אתה יודע כמה שאני מעריכה את הדיעה של ההילר שלי :)

      Delete